keskiviikko 10. lokakuuta 2018

Päivä 6: Kilingi Secondary School

Heräsimme aamulla klo 6:00 ihastelemaan Afrikan auringon nousua. Myös Kilimanjaro näkyi ensi kertaa koko komeudessaan. Innoitsimme jo etukäteen huomista vaellusta vuorelle.

Lähdimme tuttuun tapaan klo 8:30 kohti Kilingiä, mutta tällä kertaa suuntana oli Kilingi secondary school. Koulun pihalla meitä odotti tervetuliaiskomitea kauniit kukkakimput kädessään. Meille tuli erittäin tervetullut olo koululle.

Ennen uutta aamupalaa meidät esiteltiin toisillemme koulun oppilaiden kanssa. Tapasimme myös kaksi vuotta sitten Suomessa vierailleet Alanin, Gasperin ja Lindan. Oli kiva nähdä jo ennestään tuttuja kasvoja. Aamupalaksi meillä oli tarjolla keittobanaania, bataattia, vesimelonia, kananmunaa ja paikallista munkkia.

Tansaniassa yläasteella on neljä vuosiluokkaa. Tänään pääsimme juhlistamaan niistä viimeisen valmistujaisjuhlaa. Juhla sisälsi paljon hienoja tanssi- ja lauluesityksiä, joista yhteen osa meistä pääsi yhtymäänkin.

Suoraan juhlasta päädyimme taas ruokapöytään. Ruoan yhteydessä jaetteen lahjoja puolin ja toisin.

Ruoan jälkeen meillä oli hetki aikaa tutustua ja jutella oppilaiden kanssa ennen kummikirjeiden jakoa. Siitä siirryimmekin entisen Kilingin alakoulun rehtorin kotiin. Perille päästyä huomasimme, että jotain puuttuu, sillä yksi porukastamme oli jäänyt koululle. Alkujärkytyksen jälkeen tapahtuma oli kuitenkin kaikista huvittava ja mahtava kuskimme Deo kävi hakemassa puuttuvan opiskelijan minuuteissa.

Matkalla hotellille pysähdyimme vielä kuvaamaan Kilimanjaron huippua bussin katolta. Siistiä päästä vaeltamaan vuorelle huomenna!