torstai 13. syyskuuta 2018

Matkamme Tansaniaan MERCURIAN kautta

Matkamme Tansaniaan alkaa 5.10 Helsinki-Vantaan lentokentältä. Mukaan lähtee MERCURIA Kauppiaitten kauppaoppilaitoksesta, Martinlaakson lukiosta sekä Kasavuoren yläkoulusta (Nuutti, Valentin, Shital ja Chantel, Jarno, Laura, Roosa, Sami, Macy, Tytti, Mia, Henna, Tuomas, Anni, Sanja, Liina, Marjo, Linnea, Seela, Anna, Jimi ja Mariliis). Päätavoitteemme matkalle on kehitysaputyö Kilingin ala- ja yläkouluissa, mutta suunnitelmissamme on paljon muutakin ohjelmaa.

Matkaa on työstetty ja järjestelty jo vuoden verran. Olemme keränneet varojamme matkaa varten erilaisten myyntikampanjoiden avulla. Myimme mm. pesuaineita ja pidimme kahvilaa wanhojen tanssijen vieraille. Tapaamisia on järjestetty kohtuullisen paljon ja olemme päässeet tutustumaan hyvin toisiimme porukalla.

Terveisin Valentin, Nuutti, Shital, Chantele ja Pärtsi

5.10.2018 pääsimme kohdemaahamme Tansaaniaan n. kello 20.30 paikallista aikaa. Lentomme sujui hyvin lensimme Amsterdamin kautta Kilimanjaron lentokentälle. Lentokentältä pääsimme bussikyydillä hotellille Osy Grand Hotel. Koimme pienen kulttuurishokin saavuttuamme hotellille ,nimittäin suihkut ei anna painetta tarpeeksi ja ilmastointi on mitä on. Päivän päätteeksi söimme pienen iltapalan ja sen jälkeen olimmekin jo aivan loppuun koulutettuja ja kipusimme huoneisiin nukkumaan.

6.10.2018

Heräsimme aamulla ja valmistauduimme, jotkut söivät aamupalan jotkut eivät. Sen jälkeen menimme bussilla vaihtamaan rahaa. Kun odotimme vuoroamme vaihtaa rahaa. Sillä välin kadulla olleet myyjät yrittivät myydä tavaroita. Sen jälkeen kun kaikki olivat vaihtaneet rahansa Tansanian šillinkiin matkasimme samalla takaisin hotelliin syömään lounasta. Söimme lounaan hotellilla ja sen jälkeen keräsimme lahjoitettavat vaatteet mitkä olivat tuotu Suomesta vietäväksi orpokotiin nimeltä Amani.

Kun olimme perillä orpokodin johtaja tuli meitä vastaan ja piti meille samalla orpokodin esittely kierroksen sekä selitti paikan historiasta ja sen toiminnasta.
Hän kertoi esittely kierroksella milloin järjestö oli perustettu ja ketkä olivat auttaneet yms. Orpokodin johtaja selitti, että lapset tulevat sinne monesta eri syystä esim. jos heillä ei ole enää vanhempia  sekä jos heillä ei ole ketään huoltajaa ja ovat sitä kautta päätyneet kadulle. Lastenkodin hoitaja esitelli meille koko lastenkodin.

pelasimme lapsia vastaan jalkapallo ottelua se oli haastava peli, mutta meillä oli erittäin hauskaa peli päättyi  tasapeliin.  Pelien ja orpokodin tavara jakelun  jälkeen suuntasimme hotellille päin.